Nieuwe studentenflats Sluisbuurt nóg energiezuiniger dan de BENG eist 

De bouw van twee studenten- en jongerenflats in de Amsterdamse Sluisbuurt plaatste KVMC voor een enorme uitdaging. De woongebouwen moesten niet alleen voldoen aan de nieuwe strenge eisen van de Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG), maar de gemeente Amsterdam wil dat alle nieuwbouw ook nog eens 50 procent méér energiezuinig worden dan waar het nieuwe bouwbesluit om vraagt. Een ingewikkelde klus, maar KVMC vond de oplossing. ,,We hebben alles uit de kast moeten halen’’, zegt Theo Versluis.

De Sluisbuurt op de kop van Zeeburgereiland wordt een groene woonwijk aan het water met ruim 5500 verschillende soorten huur- en koopwoningen. Autoluw, met veel groen en wandel- en sportvoorzieningen en zonder gasaansluitingen, maar alles op het warmtenet.
Voor de wijk gelden bovendien extra strenge duurzaamheidseisen waar elk gebouw aan moet voldoen. Zo ook voor de nieuwbouw die studentenhuisvester DUWO bedacht: twee flats met 765 studio’s voor 770 studenten en jongeren.

Samen met het Rotterdamse Mei architecten en planners ging KVMC aan de slag met het voorontwerp. De twee partijen werkten al eerder zeer prettig samen bij de projecten van de Johan van Beverwijck (Dordrecht), De Asterweg (Amsterdam) en De Nieuwe Hallen (Den Haag).

´Verzin het maar en het zit er in´

’’Heel Nederland moet al wennen aan de BENG, maar Amsterdam wil nog aanzienlijk zuiniger zijn dan dat’’, vertelt Theo Versluis. ’’We moesten daarom heel creatief zijn met het ontwerp en echt alles uit de kast halen om de gebouwen te laten voldoen aan die heel zware eisen. Het zijn immers studentenflats met veel relatief kleine kamers, maar al die kamers hebben wel een eigen douche. Dat gebruikt enorm veel energie.’’

Met veel inventiviteit en innovatie wist KVMC aan de strenge criteria te voldoen. Versluis: ,,Verzin het maar en het zit in deze gebouwen: super energiezuinige luchtbehandeling, warmtepompen met stadsverwarming, hoog rendement douchewater warmte terugwinning, heel goed glas. Zowel het gebouw als de installatietechniek is state of the art. ’’

Geregeld ging KVMC in overleg met Mei om het ontwerp aan te passen, zodat uiteindelijk ook echt alle benodigde techniek in het gebouw kon worden verwerkt. Versluis: ’’Het vroeg wel wat voorbereiding en we zijn een paar keer op en neer gegaan naar de architect. Neem de woontoren met al die studentenkamers boven elkaar, maar waarbij het gebouw halverwege wel een sprongetje maakt. De kanalen moeten wel naar het dak.’’

Synergie

Doordat KVMC in het project niet alleen de installatietechniek en duurzaamheid voor haar rekening nam, maar ook de bouwfysica, kon DUWO nog voor de zomer het voorlopig ontwerp presenteren aan de gemeente Amsterdam.
’’Die synergie is ideaal bij bouwprojecten’’, vult Patrick Steenbergen van KVMC aan. Hij schetst een concreet voorbeeld bij de DUWO-woongebouwen. ’’Om aan de BENG-eisen te voldoen wordt er steeds dikker geïsoleerd, maar dat betekent dat je de warmte er in de zomer maar moeilijk uit krijgt. Met zonwerend glas én niet te grote ruiten kun je dat oplossen, maar de ramen moeten wel weer groot genoeg zijn om aan de eisen van voldoende daglicht te komen. Daar zit best een groot spanningsveld. Omdat KVMC alle kennis in huis heeft, loop ik dan even naar Theo toe en komen we samen snel tot een oplossing. In plaats van eerst een mail te sturen en te moeten wachten tot de andere partij kan reageren. Daar gaat soms al een week overheen.’’

‘Trein op gang houden’

Ook voor de architect een prettige werkmanier, zegt Loran van der Kooij tot slot. ,,We kunnen al in een heel vroeg stadium zeggen tegen de architect of het ontwerp haalbaar is, of de normen worden gehaald en wat moet worden aangepast. Door alle zaken bij KVMC onder te brengen ondervang je veel ruis en tijdverlies. Je kunt de trein op gang houden.´´

Het voorlopig ontwerp voor de DUWO-flats werd door de supervisor van de gemeente zeer positief ontvangen. De definitieve uitwerking wordt na de zomer gepresenteerd. Rond september wordt de bouwvergunning aangevraagd. De woongebouwen worden naar verwachting eind 2022 opgeleverd.

Onze blogs